Bir entelektüel sevip- sevmeme durumunda olmaz. Bilme ve anlama durumunda olur. Hüseyin Sungur
İnsanlar vardır öyle bir çırpıda anlatamaz, tarif edemezsiniz. Çünkü onlar bünyelerinde birçok niteliği birden barındıran kişilerdir. Hüseyin Hüsnü Sunguru tam olarak anlatabilmek zor olsa da onun bazı yönlerine temas edebilirim sanırım.
Tanışıklığımız 2006 yılına uzanır. Temiz Toplum Hareketi Derneği sekreteri ve yönetim kurulu üyesiydim. Hüseyin bey de aynı kuruldaydı. Sonra, birlikte TTHDden ayrılarak Akıl Yolu Derneği kuruculuğunu üstlendik. Bilgi birikimi, karşıdakine bir şeyler anlatabilme kaygısı ve çabası bende saygı uyandırdı. Ezberbozan, zihin fırtınaları estiren bir yapısı vardır, Sungurun. Cesurdur, bildiklerini çekinmeden söyler İşte bu yüzden çok kez sevimsiz durumlara düşmüştür.
Siyasi çizgisini açıkça belirtir. Toplumcudur o. Bu fikri düşünceyle gönül bağı vardır. Toplumculuktan, ürkülmesini, çekinilmesini bilgi eksikliğine bağlar. Ona göre; ortaklaşmacılık, bağımsızlıkçılık ve gezegensel kardeşlik ilkeleri yeterli doneleri sunar. Kendisini dar kafalı, sınırlayan bir toplumcu olarak değil de mülkiyeti savunan, özel teşebbüsten yana konumlandırır. Yaygın kanaatin aksine, bunun bu topraklarda yeşerebileceğini savunur.
Tarsus doğumlu Sungur; orta mektebi Tarsus Amerikan Kolejinde, liseyi İstanbul Kabataş Erkek Lisesinde ve üniversiteyi Marmara Üniversitesi İİTA- Sultanahmet Kampüsünde okudu. Birçok ünlü ile aynı sıraları paylaştı. Okul sonrası Tarsusa geri döndü ve askere gitti. Genelkurmay Başkanlığında askerliğini tamamladı. Teskere bırakma teklifini reddedip, memleketine geldi. Sungur; çiftçilik yapan ailesine ve toprağına bağlıdır. Pamuk, mısır, buğday yetiştirir.
Dört ay boyunca Tarsus- Ticaret ve Sanayi Odası genel sekreterliği yapar ama oradan kovulur. Kovulduğunu ısrarla belirtmesi, özgüven sahibi olduğuna işarettir. Disipline gelemediğinden, devlet kurumlarında hiç çalışmaz fakat özel sektör deneyimleri olmuştur. Ancak orada da kariyer yapmamasını, özel sektörün ufuksuzluğuna bağlar. Piyasa ile arasındaki doku uyuşmazlığı olduğuna inanır. Hep aile işlerine yoğunlaşmış, tarlasının, tapanının başında durmuştur.
Bir Çukurovalı ekonomist olarak, yörenin ekonomik manzarasını çok aptalca buluyor. Berdan Makinanın ufku anlaşıldığı an, benim mutsuzluğum ve çaresizliğim çok daha iyi anlaşılır der. Birinci ANAP iktidarı ile birlikte yörenin kaderinin değiştiğine inanır. Ona göre; yörenin ayağa kalkma şansı hep vardır. İnsanın olduğu yerde umut kesilmez sözü harekat noktasıdır. Üst katma değer sağlayıcı dünya ile rekabet edebilecek tarım sanayinin taviz verilmeden geliştirilmesi hayati önem taşır.
Hüseyin Sungur bir yerel TVde dokuz yıl siyaset programı yaptı. Yerel gazetelerde yazılar yazdı. Siyaset ile yakından ilgili. Yöremiz siyaseti yetersiz, kale arkası taraftarlığı gibi bir anlayışa sahip demekte. Ve bunu sadece burayla sınırlamayıp, Türkiyemizin ortak zihin sakatlığına bağlar. Başka deyimle: Sorunları, ihtiyaçları, objektif olarak çözmek yerine kasaba kurnazlığı yaparak, halk dalkavukluğu vitrini ile çözer gibi yapmak çabasıdır, bizdeki siyaset.
Hemen şunu ekliyor: Bekirciğim Mersinde ilk yazımı 1986 yılında yazdım. Otuz senedir aynı şeyleri yazdığıma göre, gerisini sen düşün!. Sungur kendisini edebiyatçı olarak da tanımlar. Çünkü Çetin Altan der ki; Dedenizden kütüphane devraldıysanız hiçbir yere kaçamazsınız. Dedesinden kütüphane devralmıştır. Yazı masası 1955 modeldir. Yayınlanmış bir şiir kitabı bulunmaktadır. Yüzlerce makaleye imza atmıştır.
Hilmi Yavuzun üç yıl çıraklığını yapmış, ondan felsefe- mantık, mukayeseli metin incelemesi, anlam- yorum dersleri almıştır. Güncel konu mülteciler için; Suriyeliler makul ve mantıklı bir geri dönüş takvimi ile evlerine geri dönmelidir demektedir. Bakmayın siz son günlerdeki karamsar havaya. O, aydınlık zamanların habercisidir ve umudunu hiç kaybetmek istemez.
İhtiyacı yokken ( ekonomi ve siyasi manada) meseleleri kendine dert edinir. Çünkü gönül ustası Cemil Meriçten Bir çağın vicdanı olmak isterdim sav sözünü kendine kutup yıldızı saymıştır ve bundan da vazgeçmeye hiç niyeti yoktur.