Harun Arslan
Köşe Yazarı
Harun Arslan
 

Mersin’de Tsm Koroları (2024) Üzerine Notlar…

Mersin geleneksel olarak Türk Sanat Müziği’ne  ilgi gösteren ve çok sayıda sanatçı yetiştiren bir kenttir; ancak  son yıllarda bu özelliğinde, sayısal olarak değil, ama nitelik olarak fark edilir bir gerileme  görüyoruz. Bugün Mersin’de çok sayıda amatör Türk Sanat Müziği Derneği ve çeşitli amatör koro toplulukları faaliyet gösteriyor. Konser yapılmayan Ramazan ayından sonra, korolarımızın Türk Sanat Müziği konserleri arka arkaya yapılmaya başlandı; tüm Mayıs ayı konserlerle geçti.   Bu konserler üzerinden, belki gelecekte kentimizde Türk Sanat Müziğinin daha çok gelişmesi ve yaygınlaşmasına katkı verecek bazı tespitlerde, önerilerde  bulunacağım.   *Bütün konserlerde nerdeyse aynı profesyonel 4 – 5 saz vardı. Her konserde, ortada bu sazlar bazen de yanda birkaç amatör saz vardı. Tabii amatör sazların sesi çok duyulmadı. Bazı konserlerde ise yalnızca profesyonel sazlar vardı. Bu konuda farklı bir sorun ortaya çıkıyor: Profesyonel sazın yanında çalan amatör sazlar, kendini geliştiremiyor. Konserlerde de sezon boyu çalan profesyonel sazlara yenileri ilave ediliyor ve genelde profesyonel sazlar konser veriyor; eşlik eden amatör sazlar onların önüne geçmediklerinden sesleri duyulmuyor. Sonuçta konserlerde çalacak amatör sazlar yetişmiyor. “Profesyonel sazlı amatör isim ve  görünümlü korolar” ortaya çıkıyor. Oysa adı üzerinde: Bu korolar amatördür, sesler de sazlar da amatör bir heves ve heyecanla gelişmeye çalışıyorlar. Maalesef yalnızca bir koromuz amatör sazlarla çalışıyor ve bu koroda amatör sazlar kendilerini yetiştiriyorlar. Konserlerini de amatör sazlarla veriyorlar. Bu koromuzu kutluyorum ve örnek olmasını diliyorum.   *Bazı korolar daha da ileri giderek profesyonel sazlara ilave profesyonel solistlere de sahnede yer veriyorlar. Bu da amatör korist ve solistler için heves kırıcı oluyor. Elbette çok özel durumlarda bu uygulamanın bir anlamı olabilir; ama gereksiz yere, sırf imaj uğruna böyle bir takviyenin amatör ruha zarar verdiğini düşünüyorum.   *Konserlerde salonun doluluk oranı korodaki elemanların sayısı ile doğru orantılı. Yani genelde korist ya da solist olarak sahnede görev alacakların yakınları, komşuları, dostları konsere o kişiyi sahnede görmek için ısrar üzerine geliyor. Oysa bu etkinliklerin kentte yaygın izlenebilmesi gerekir; bunun için hem program düzeyinde hem de duyuru düzeyinde daha neler yapılabileceği konusunda ortak bir arayış zemini kurulmalıdır.   *Korolar arasında, konsere katılım konusunda iyi bir dayanışma var. Neredeyse bütün korolar birbirlerinin konserlerine geliyorlar. Bir gün sahnede gördüklerinizi diğer bir gün salonda görüyorsunuz. Bunun olumlu yanında, olumsuz bir etkisi de şöyle: Sanki bu konu, yani konserler genelde dar  bir çevrede, değişmeli sürüyor. *                     *                     * Biz zaten profesyonel sazlarla ve seslerle her ay Devlet Klasik Türk Müziği Korosu’nun profesyonel bir konserini izliyoruz; ama amatör korolar, onların bünyesindeki amatör sesler ve sazlar meseleye ayrı, özel ve değerli bir yön vermelidir. Kısa bir süre öncesine kadar Devlet Klasik Türk Müziği  Korosu konserlerine dahi çok az ilgi gösterilirdi ve neredeyse seyircisi yoktu. Ancak yeni müdürümüzün kişisel gayreti ve tüm korolarla samimi ilişkilerinden dolayı, son zamanlarda salonların daha dolu olduğunu görüyoruz.   Mersin’de hem Devlet Klasik Müziği Korosu hem de Büyükşehir Belediye Konservatuvarı var; bu Mersin için büyük bir şanstır Ama ne yazıktır, Mersin bu iki değerli kurumdan yeterince yararlanamıyor. Meselâ bu kurumsal yapılar, saz ve ses eğitimi yanında, şeflik üzerine de amatör derneklere yardımda bulunabilir; amatör koroları izleyerek gerekli gördükleri başka düzeylerde katkı verebilirler. Özellikle program oluşumu, sahne kullanımı, icra ve teknik imkanlar düzeyinde yapılabilecek şeyler olabilir. Belediye Konservatuvarı son yıllarda kurduğu Emekliler Korosu ile büyük bir hizmet veriyor.  Bunun için Büyükşehir Belediyesi’ne minnettarız.   Umarım gelecek sezon amatör sazların yetiştiği, Mersin halkının da kendi isteği ile konserlere geldiği bir dönem olur. Bu bağlamda sanata, müziğe verdikleri büyük hizmet ve heyecan için bütün korolarımıza, oralardaki kıymetli hocalarımıza  şükran borcumuzu ifade ediyorum. Dileğim, bunca büyük çaba ve emek daha ileri sonuçlar versin.   HARUN ARSLAN…..06 Haziran 2024  
Ekleme Tarihi: 06 Haziran 2024 - Perşembe

Mersin’de Tsm Koroları (2024) Üzerine Notlar…

Mersin geleneksel olarak Türk Sanat Müziği’ne  ilgi gösteren ve çok sayıda sanatçı yetiştiren bir kenttir; ancak  son yıllarda bu özelliğinde, sayısal olarak değil, ama nitelik olarak fark edilir bir gerileme  görüyoruz.

Bugün Mersin’de çok sayıda amatör Türk Sanat Müziği Derneği ve çeşitli amatör koro toplulukları faaliyet gösteriyor.

Konser yapılmayan Ramazan ayından sonra, korolarımızın Türk Sanat Müziği konserleri arka arkaya yapılmaya başlandı; tüm Mayıs ayı konserlerle geçti.

 

Bu konserler üzerinden, belki gelecekte kentimizde Türk Sanat Müziğinin daha çok gelişmesi ve yaygınlaşmasına katkı verecek bazı tespitlerde, önerilerde  bulunacağım.

 

*Bütün konserlerde nerdeyse aynı profesyonel 4 – 5 saz vardı.

Her konserde, ortada bu sazlar bazen de yanda birkaç amatör saz vardı.

Tabii amatör sazların sesi çok duyulmadı.

Bazı konserlerde ise yalnızca profesyonel sazlar vardı.

Bu konuda farklı bir sorun ortaya çıkıyor: Profesyonel sazın yanında çalan amatör sazlar, kendini geliştiremiyor.

Konserlerde de sezon boyu çalan profesyonel sazlara yenileri ilave ediliyor ve genelde profesyonel sazlar konser veriyor; eşlik eden amatör sazlar onların önüne geçmediklerinden sesleri duyulmuyor.

Sonuçta konserlerde çalacak amatör sazlar yetişmiyor.

“Profesyonel sazlı amatör isim ve  görünümlü korolar” ortaya çıkıyor.

Oysa adı üzerinde: Bu korolar amatördür, sesler de sazlar da amatör bir heves ve heyecanla gelişmeye çalışıyorlar.

Maalesef yalnızca bir koromuz amatör sazlarla çalışıyor ve bu koroda amatör sazlar kendilerini yetiştiriyorlar. Konserlerini de amatör sazlarla veriyorlar.

Bu koromuzu kutluyorum ve örnek olmasını diliyorum.

 

*Bazı korolar daha da ileri giderek profesyonel sazlara ilave profesyonel solistlere de sahnede yer veriyorlar.

Bu da amatör korist ve solistler için heves kırıcı oluyor. Elbette çok özel durumlarda bu uygulamanın bir anlamı olabilir; ama gereksiz yere, sırf imaj uğruna böyle bir takviyenin amatör ruha zarar verdiğini düşünüyorum.

 

*Konserlerde salonun doluluk oranı korodaki elemanların sayısı ile doğru orantılı.

Yani genelde korist ya da solist olarak sahnede görev alacakların yakınları, komşuları, dostları konsere o kişiyi sahnede görmek için ısrar üzerine geliyor. Oysa bu etkinliklerin kentte yaygın izlenebilmesi gerekir; bunun için hem program düzeyinde hem de duyuru düzeyinde daha neler yapılabileceği konusunda ortak bir arayış zemini kurulmalıdır.

 

*Korolar arasında, konsere katılım konusunda iyi bir dayanışma var. Neredeyse bütün korolar birbirlerinin konserlerine geliyorlar.

Bir gün sahnede gördüklerinizi diğer bir gün salonda görüyorsunuz.

Bunun olumlu yanında, olumsuz bir etkisi de şöyle:

Sanki bu konu, yani konserler genelde dar  bir çevrede, değişmeli sürüyor.

*                     *                     *

Biz zaten profesyonel sazlarla ve seslerle her ay Devlet Klasik Türk Müziği Korosu’nun profesyonel bir konserini izliyoruz; ama amatör korolar, onların bünyesindeki amatör sesler ve sazlar meseleye ayrı, özel ve değerli bir yön vermelidir.

Kısa bir süre öncesine kadar Devlet Klasik Türk Müziği  Korosu konserlerine dahi çok az ilgi gösterilirdi ve neredeyse seyircisi yoktu.

Ancak yeni müdürümüzün kişisel gayreti ve tüm korolarla samimi ilişkilerinden dolayı, son zamanlarda salonların daha dolu olduğunu görüyoruz.

 

Mersin’de hem Devlet Klasik Müziği Korosu hem de Büyükşehir Belediye Konservatuvarı var; bu Mersin için büyük bir şanstır

Ama ne yazıktır, Mersin bu iki değerli kurumdan yeterince yararlanamıyor.

Meselâ bu kurumsal yapılar, saz ve ses eğitimi yanında, şeflik üzerine de amatör derneklere yardımda bulunabilir; amatör koroları izleyerek gerekli gördükleri başka düzeylerde katkı verebilirler. Özellikle program oluşumu, sahne kullanımı, icra ve teknik imkanlar düzeyinde yapılabilecek şeyler olabilir.

Belediye Konservatuvarı son yıllarda kurduğu Emekliler Korosu ile büyük bir hizmet veriyor.  Bunun için Büyükşehir Belediyesi’ne minnettarız.

 

Umarım gelecek sezon amatör sazların yetiştiği, Mersin halkının da kendi isteği ile konserlere geldiği bir dönem olur.

Bu bağlamda sanata, müziğe verdikleri büyük hizmet ve heyecan için bütün korolarımıza, oralardaki kıymetli hocalarımıza  şükran borcumuzu ifade ediyorum.

Dileğim, bunca büyük çaba ve emek daha ileri sonuçlar versin.

 

HARUN ARSLAN…..06 Haziran 2024

 

Yazıya ifade bırak !
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve inovatifhaber.com sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.